DataD is expert in marktstrategie en (markt)onderzoek. Met zowel kwalitatief als kwantitatief onderzoek gaan we verder dan data en leveren we heldere inzichten in jouw marktsegmenten en in de behoeften en het gedrag van consumenten/klanten in jouw markt. Deze inzichten vertalen we in actiegericht advies waarmee je aan de slag kan. Dit deden we al eerder voor deze projecten.
Meten is weten! Marktonderzoek is nog steeds één van de beste manieren om te weten te komen hoe je jouw business kan boosten. De Consumeter peilt elk kwartaal naar meningen, opinies en (aankoop)gedrag bij een panel van 1500 Belgen, representatief voor de volwassen Belgische bevolking. Deze keer stelden we de Belg vragen over het gebruik van een bakfiets.
Het ambacht staat in Europa onder druk. De FOD Economie en Minister Clarinval wensen een Europees beleid voor het ambacht te versterken. Hiervoor verzamelde DataD de beste praktijken in de ambachtelijke sector in de verschillende lidstaten van de Europese Unie. De conclusies en aanbevelingen werden tijdens de conferentie gepresenteerd.
De everzwijnen zijn in opmars! Everzwijnen vormen niet de gebruikelijke doelgroep van DataD, maar zijn zeker interessant als onderzoeksonderwerp. Het Agentschap voor Natuur en Bos schakelde DataD in om input te verzamelen voor de overlegmomenten in de faunabeheerzones. Er is namelijk een beleid nodig rond de aanwezigheid van everzwijnen.
In bedrijfsgroei is één factor oppermachtig: klanttevredenheid. Het is de hartslag van elk succesvol bedrijf, het kompas dat beslissingen, producten en diensten stuurt. Maar wat is klanttevredenheid precies, en waarom heeft het zo'n invloed? In deze blog ontrafelen we dit cruciale concept. DataD helpt jou bij het opzetten en meten van klanttevredenheid.
DataD voert marktpotentieelonderzoeken uit om bedrijven en organisaties bij te staan in hun zoektocht naar een nieuwe locatie en zo investeringsbeslissingen te onderbouwen. De afgelopen jaren hebben we voor onze klanten het potentieel ingeschat voor onder andere fitnesscentra, binnenspeeltuinen en supermarkten. Lees hoe we dit aanpakken.
Er wordt gezegd dat elk kind een huis kost, maar is dat wel zo? DataD berekende in opdracht van MyFamily de kindkost bij Vlaamse gezinnen. 3.818 gezinnen of alleenstaande ouders met kinderen in Vlaanderen namen deel aan de online enquête. Lees verder over de aanpak van het onderzoek en de resultaten.
In 2023 rolden we onze merken CityD en DataD verder uit. CityD versterkt lokale en regionale dynamiek. DataD is expert in marktonderzoek & marketingstrategie. Beide merken blikken terug op een gevuld 2023 en staan ook in 2024 bedrijven, organisaties en overheden bij in hun groei en ontwikkeling.
DataD meet via de Consumeter voor het Waals Commissariaat-generaal voor Toerisme hoe Belgen hun daguitstappen in Wallonië doorbrengen. De Consumeter peilt naar meningen, opinies en (aankoop)gedrag bij 1500 Belgen, wat representatieve antwoorden garandeert. Een eigen vraag toevoegen aan de Consumeter? Dat kan!
In 2025 vindt de vierjaarlijkse sorteeranalyse van het restafval plaats in Vlaanderen. DataD werkt voor OVAM de opmaak van methodologie en steekproefbepaling uit. Ter voorbereiding bezochten we de sorteerplek, want degelijk onderzoek vraagt voeling met de realiteit en connectie met de praktijk.
Hoe denkt de Essenaar over de gemeentelijke dienstverlening, over bijvoorbeeld groen, duurzaamheid en economie in de gemeente? Zes jaar na de vorige organiseerde DataD opnieuw een bevolkingsbevraging onder de naam ‘De Grote Enquête’.
DataD is een vaste waarde geworden in onderzoek binnen het thema afvalbeleid. Met opdrachten voor OVAM en rond omschakeling naar herbruikbare luiers in Gent, kregen we al een goed inzicht in het afvalproces. We bezochten in juni 2023 de afvalenergiecentrale (verbrandingsoven) in Brugge.
DataD onderzocht in het najaar 2022 in opdracht van de NMBS de merkbekendheid van de internationale treinen die vanuit België vertrekken zoals de Thalys, Eurostar en TGV INOUI. Doordat we ook al in 2015, 2017 en 2021 partner van de NMBS waren voor dit onderzoek, is vergelijking mogelijk.
Via een marktstudie onderzochten we in opdracht van een startup wat het potentieel is voor smaakvolle caloriearme sausen. De centrale vraag hierbij was of er een markt is voor lekkere koude energiearme sausen.