CityD-WES blikt terug op 2023 en kijkt vooruit naar 2024

In 2023 rolden we onze merken CityD en DataD verder uit. CityD versterkt de lokale en regionale dynamiek en richt zich op Citymarketing en Centrummanagement, Handel en Horeca, Ruimtelijke Economie, Toerisme en Vrije Tijd en Vastgoed en Gebiedsontwikkeling

DataD is expert in marktonderzoek & marketingstrategie en maakt bedrijven marktgedreven zodat die duurzamer groeien en de concurrentie beter doorstaan. DataD zorgt voor die voorsprong met zowel kwantitatief als kwalitatief onderzoek.

Beide merken kunnen terugblikken op een gevuld 2023 en ook in 2024 zullen we tientallen bedrijven, organisaties en overheden bijstaan in hun groei en ontwikkeling. 

Terugblikken op 2023

In 2023 mochten we kennismaken met heel wat nieuwe klanten, maar ook vertrouwde bedrijven, organisaties en overheden deden opnieuw beroep op onze dienstverlening.

CityD-WES Group beschikt over twee filialen (Brugge en Genk) en over een team van experts in diverse vakgebieden. CityD begeleidt en adviseert bij:

  • Citymarketing en Centrummanagement
  • Handel en Horeca
  • Ruimtelijke Economie
  • Toerisme en Vrije Tijd
  • Vastgoed en Gebiedsontwikkeling

DataD lost onderzoeksvraagstukken op via marktonderzoek en marketingstrategie.

In 2023 vertegenwoordigden onze projecten alle vakgebieden. Een greep uit de (afgeronde en lopende) realisaties:

  • Gebiedsregie bedrijventerreinen voor Houthalen-Helchteren en Heusden-Zolder: afronding visievorming
  • Trajectbelegeiding bij herlokalisatie van ondernemers in kader van heraanleg N74 voor De Werkvennootschap
  • Citymarketing Eeklo en Oudsbergen
  • Opleiding business plan voor Netwerk Lokaal Sportbeleid
  • Inspiratieplatform voor de bedrijvige kern ‘De Vitrine’ voor VLAIO
  • Vervolgopdracht: onderzoek naar merkbekendheid van de internationale treinen die vanuit België vertrekken zoals de Thalys, Eurostar en ICE voor de NMBS
  • Marktonderzoek rond bovenlokale sportinfrastructuur voor DVV Midwest (= Ardooie, Hooglede, Ingelmunster, Izegem, Ledegem, Lichtervelde, Meulebeke, Moorslede, Oostrozebeke, Pittem, Roeselare, Ruiselede, Staden, Tielt, Wielsbeke en Wingene)
  • Kwaliteit in Flanders Heritage Venues voor Toerisme Vlaanderen: uitbreiding netwerk
  • Herbestemmingsonderzoek Kasteel van Poeke voor Toerisme Vlaanderen
  • Benchmark kasteelrestaurants voor Toerisme Vlaanderen
  • Bevolkingsbevraging Essen
  • Behoeftestudie sportinfrastructuur Ninove
  • Vervolgopdracht reisgedrag daguitstappen Wallonië via Consumeter voor Waals Commissariaat-generaal voor Toerisme
  • Studie naar binnenlands dagtoerisme in Brugge via Consumeter
  • Sorteeranalyse IVBO
  • Marktpotentieelonderzoek
  • Haalbaarheidsstudies rond leisure-inrichtingen voor diverse bedrijven
  • Centrummanagement in Heist-op-den-Berg, Dilbeek, Oudenaarde, Overijse, Peer, Tongeren, Houthalen-Helchteren, Lummen, Zaventem en andere steden en gemeenten
  • Leegstandsaanpak binnensteden in Halle, Aarschot, Tongeren…
  • Marktonderzoek SD Worx
  • Horecabeleidsplan Beringen
  • Strategisch commercieel plan voor de stad Brussel en een digitaal dashboard
  • Opmaak diverse kleinhandelsvergunningen
  • Vervolgopdracht datavalidatie voor het Integraal Milieujaarverslag (IMJV) voor de OVAM
  • MATIS-validatie + automatisering gegevens voor de OVAM
  • Raamovereenkomst coaching handelaars en handelaarsverenigingen voor POM West-Vlaanderen & OC West
  • Collectieve leertrajecten ter versterking van de bedrijvige kern voor VLAIO
  • Marktonderzoek voor MyFamily
  • Datamodel lokale bedrijvigheid voor de stad Leuven
  • consumenten- en marktonderzoek project Slimme Markten voor stad Hasselt
  • POM Limburg: onderzoek naar de arbeidsproductiviteit in Limburg, vergelijkende studie met Vlaanderen

CityD verzorgt vaak keynotes of gastcolleges over detailhandelsbeleid, vastgoedbeleid en samenwerking. Dit jaar was Jan Boots opnieuw gastdocent tijdens de postuniversitaire opleiding Winkelvastgoed van KUL. Hij belicht er het belang van beleidskaders afgezet tegen huidige retailtrends. Voorts is Jan één van de bezielers van de vastgoedcommunity van VOKA-West-Vlaanderen nadat hij dit enkele jaren geleden eerder was voor de Limburgse evenknie. Ook was Jan moderator tijdens het namiddagluik ‘retail’ op de Ondernemersschaptop van minister Brouns en schoof hij regelmatig aan tijdens discussietafels met de bevoegde ministers.

Vooruitkijken naar 2024

2024 belooft een atypisch jaar te worden. Met verkiezingen die zich aandienen, potentiële economische wendingen en een verdere opmars van nieuwe technologie zoals AI, zoeken overheden, bedrijven en organisaties naar onafhankelijk en betrouwbaar advies ter ondersteuning van hun activiteiten.

Volgende projecten voeren we in 2024 uit. Enkele projecten lopen over meerdere jaren:

  • Analyse ruimtelijke en economische evolutie van publiek toegankelijke functies in Vlaanderen voor VLAIO
  • Centrummanagement in Overijse, Lummen, Dilbeek, Heist-op-den-Berg, Peer, Tongeren, Houthalen-Helchteren, Aarschot en andere steden en gemeenten
  • POM West Vlaanderen: Transitieplannen voor het verduurzamen van regionale bedrijventerreinen: parkmanagement, zuinig ruimtegebruik en ecologische kwaliteit
  • VLAIO: Raamovereenkomst bovenlokale visie uitgifte van bedrijventerreinen
  • VLAIO: Gebiedsprogramma Wommelgem-Ranst - Lage Keer
  • Strategisch masterplan centrum Willebroek
  • Uitvoering gebiedsregie Houthalen-Helchteren/Heusden-Zolder
  • Structuurschets en strategie voor site Thor in Torhout
  • Haalbaarheidsstudie scholen Josaphatsite
  • Vervolgopdracht MATIS-validatie + automatisering gegevens voor de OVAM
  • Vervolgopdracht IMJV PRTR +  VOEDING PJ2023 voor de OVAM
  • Actualisatie methodologie sorteeranalyse huisvuil voor de OVAM
  • Studie marktverkenning rond aantal eenmalige verpakkingen voor de OVAM en Fost Plus
  • Marktonderzoek SD Worx
  • Haalbaarheidsonderzoek zwembad Nijlen
  • Vervolgopdracht reisgedrag daguitstappen Wallonië via de Consumeter voor Waals Commissariaat-generaal voor Toerisme
  • Potentieelonderzoek Lago
  • Opmaak integraal handelsbeleid Oostende

Consumeter

Al verschillende opeenvolgende jaren voeren we, in opdracht van het Waals-Commissariaat generaal voor Toerisme, metingen uit om te achterhalen hoe Belgen hun daguitstappen in Wallonië beleven. Dit doen we via de Consumeter. We onderzoeken de herkomst van de dagjesmensen, hun leeftijd, gezinssamenstelling, bezochte bestemmingen en activiteiten. Je leest er hier meer over.

Ook jouw onderneming of organisatie kan vragen laten opnemen via de Consumeter voor een eigen marktonderzoek. Het panel van 1.500 Belgen is representatief voor de volwassen Belgische bevolking (17-64 jaar), waardoor je snel en helder inzicht krijgt in hoe ‘de Belg’ denkt over een onderwerp, bekend is met een merk of toekomstige aankopen overweegt. Contacteer ons voor meer informatie.

Hou onze websites, sociale media en nieuwsbrief in de gaten voor meer informatie.
Via de website kan je inschrijven voor onze nieuwsbrief. Volg ons op sociale media:

Ook geïnteresseerd in gericht, betrouwbaar en onafhankelijk advies? Wens je meer te weten over onze pijlers, werking en ons team? Contacteer ons voor een vrijblijvende (digitale) afspraak!


keyboard_arrow_up
menu

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x