Bevolkingsbevraging Essen ‘De Grote Enquête’

Hoe denkt de Essenaar over de gemeentelijke dienstverlening, over bijvoorbeeld groen, duurzaamheid en economie in de gemeente? Zes jaar na de vorige organiseerde DataD opnieuw een bevolkingsbevraging onder de naam ‘De Grote Enquête’. Benieuwd naar onze aanpak en de resultaten? Lees dan hieronder verder.

In 2017 vroegen we in opdracht van de gemeente Essen naar de mening van de Essenaar over negen verschillende beleidsdomeinen. In 2023 stond DataD opnieuw in voor de uitvoering van deze bevolkingsbevraging.

Op basis van een willekeurige selectie uit het bevolkingsregister werden 3000 Essenaren gecontacteerd met de vraag om deel te nemen aan de Grote Enquête. 724 inwoners vulden de enquête in: 37% op papier en 63% online. Via de statistische verwerking zorgden we ervoor dat de resultaten representatief zijn voor de hele Essense bevolking. Zo werd er gewogen op geslacht, leeftijd en wijk.

De negen gemeentelijke thema’s bleven gelijk:

  1. Sport, cultuur en jeugd
  2. Scholen en opvang
  3. Welzijn en gezondheid
  4. Wonen in Essen
  5. Veiligheid en overlast
  6. Economische activiteit
  7. Groen en duurzaamheid
  8. Mobiliteit en verkeersveiligheid
  9. Gemeentelijke dienstverlening

DataD is het merk binnen de groep CityD-WES dat instaat voor marktonderzoek, haalbaarheidsonderzoek en marketingstrategie. Data verzamelen en verwerken biedt inzichten om jouw bedrijf marktgedreven te maken.

Ook steden en gemeenten zetten data in om bijvoorbeeld, zoals in Essen, het gemeentelijk beleid van de toekomst te helpen bepalen.

Wat zijn de resultaten in Essen?

DataD gaf het bestuur van Essen heel wat interessante inzichten, waaruit ook werkpunten werden gedistilleerd. Enkele conclusies:

  • Bijna 9 op 10 Essenaren woont graag in Essen;
  • 65% is tevreden over de vrijetijdsvoorzieningen en -mogelijkheden in Essen;
  • 77% is tevreden over het aanbod aan scholen in Essen;
  • Ruim 60% is tevreden over de welzijns- en gezondheidsinstanties in Essen. Opvallend: jongeren geven hier de hoogste scores;
  • 80% voelt zich veilig in Essen, vooral de ouderen scoren hier hoog;
  • 85% vindt dat Essen een ondernemingsvriendelijke gemeente moet zijn en, in tweede plaats, aantrekkelijk voor toeristen;
  • Bijna 90% is tevreden over de dienstverlening van het gemeentehuis.

De resultaten van 2017 hebben een belangrijke rol gespeeld bij de opmaak van het meerjarenplan voor 2020-2025. De resultaten van deze editie zullen opnieuw belangrijke richtingaangevers zijn voor het Essen van de toekomst.

Je kan de resultaten nalezen op https://www.essen.be/product/3918/de-grote-enquete-2023-zeg-het-maar-essenaar

Ook Het Laatste Nieuws bracht een stuk over de bevolkingsbevraging. Lees het hier.

 

DataD heeft uitgebreide ervaring in het voeren van marktonderzoek, bevolkingsbevraging en het opmaken van marktstrategieën. Via kwalitatief en kwantitatief onderzoek leveren we heldere inzichten in klantengedrag, behoeften, betalingsbereidheid en imago. Deze inzichten vertalen we in actiegericht advies.

Ook geïnteresseerd in data voor jouw project, onderneming of organisatie? Wil je meer informatie over hoe je een bevolkingsbevraging opzet? Wens je meer te weten over DataD, CityD of CityD-WES? Contacteer ons voor een vrijblijvende (digitale) afspraak!

keyboard_arrow_up
menu

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x