DataD telt calorieën

Hoe weet je of er een potentiële markt is voor smaakvolle caloriearme koude sausen? Dat vroeg een startup zich af, die de antwoorden zocht en vond bij DataD, onderdeel van de CityD-WES Group.


Behoeftenonderzoek als leidraad

Via een marktstudie onderzochten we in opdracht van een startup wat het potentieel is voor smaakvolle caloriearme sausen. De centrale vraag hierbij was of er een markt is voor lekkere koude energiearme sausen. DataD voerde via de Consumeter (omnibusonderzoek) een marktonderzoek uit bij een representatieve steekproef van 1500 Belgen om een antwoord te bieden op volgende elementen:

  1. Wat is de interesse van de consument in koude energiearme sausen?
  2. Welke (light) sausen gebruiken consumenten nu en in welke mate?
  3. Wat is het belang van smaak, prijs, kcal,…?
  4. Wat zijn de smaakvoorkeuren (types sausen)?
  5. Wat is de meerwaarde van duurzame verpakking/ecoscore, clean label, vegan?
  6. Hoeveel mag zo’n product kosten? Wat is de prijselasticiteit?
  7. Welk type doelgroepen staan meer open voor dit product?

Bovenstaande vragen werden vakkundig opgesteld zodat ze passend zijn voor online bevraging. DataD programmeerde de vragen online en monitorde de respons. Na analyse van de gegevens in SPSS werden de resultaten in een rapport beschikbaar gesteld.


Van onderzoeksresultaten tot marketingstrategie

De resultaten voor dit potentieelonderzoek werden toegelicht op een marketingworkshop met als doel om de marketingpuzzelstukken vast te leggen. Er werd gelet op prijs, product, promotie, positionering, doelgroepen, kanalen en concurrentiële omgeving.

Op basis van het marktonderzoek kreeg de opdrachtgever helder inzicht in het marktpotentieel en weet hij wat de belangrijke succesfactoren van zijn project zijn. De studie kan ook dienen om retailers en investeerders te overhalen



< Terug naar overzicht



keyboard_arrow_up
menu

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x