Onderzoek merkbekendheid NMBS

NMBS bevestigt het vertrouwen in DataD door opdracht tot herhaalonderzoek

DataD onderzocht in het najaar 2022 in opdracht van de NMBS de merkbekendheid van de internationale treinen die vanuit België vertrekken zoals de Thalys, Eurostar en TGV INOUI. Omdat we ook al in 2015, 2017 en 2021 partner van de NMBS waren voor dit onderzoek, is vergelijking mogelijk. Het eindrapport van dit onderzoek helpt de NMBS om de marketinginspanningen te evalueren, doelstellingen te formuleren naar volgend jaar en campagnes uit te denken. Dit zal de efficiëntie van de campagnes verhogen.

Meet de ROI van je marketinginspanningen

Dat de opvolging van merkbekendheid de basis is van marketing, heeft de NMBS goed begrepen. Al voor de vierde keer gaven ze CityD-WES de opdracht om een merkbekendheidsonderzoek uit te voeren van de internationale treinen die vanuit België vertrekken. Het team van CityD-WES achter ons merk DataD zette het onderzoek op en verwerkte de data. Volgende merken van treinen kwamen aan bod: Thalys, Eurostar, TGV INOUI, IC Nederland, ICE en Nightjet.

DataD heeft uitgebreide ervaring in het voeren van marktonderzoek en het opmaken van marktstrategieën. Via kwalitatief en kwantitatief onderzoek leveren we heldere inzichten in klantengedrag, behoeften, betalingsbereidheid en imago. Deze inzichten vertalen we in actiegericht advies.


Top of mind versus spontane merkbekendheid

In het onderzoek voor de NMBS werd zowel top of mind merkbekendheid (wie wordt er als eerste genoemd?) als spontane merkbekendheid (welke internationale treinen kunnen respondenten opnoemen?) gemeten. Daarnaast werd ook de geholpen merkbekendheid onderzocht (vb. Kent u ICE?).

We peilden naar belangrijke indicatoren zoals de kennis van reistijd, frequentie, bestemmingen en kostprijs van de verschillende internationale treinen die vanuit België vertrekken. Voorts werden de associaties die gemaakt worden met de merknaam TGV INOUI in detail ontrafeld via open vragen.

De studie levert ook inzicht in de reisfrequentie naar het buitenland, de favoriete vervoersmodi van de Belgen en de mediakanalen via dewelke de consument de internationale trein leert kennen.
Ten slotte werd voor een aantal beelden van de campagne afgetoetst in welke mate ze aanzetten om een treinticket te boeken.

Na ons uitgevoerd onderzoek lieten Thalys en Eurostar in januari 2023 via de pers weten dat ze fusioneren. Vanaf eind 2023 zullen de internationale treinen van het fusiebedrijf rijden onder de naam Eurostar, met een vernieuwd logo. De naam Thalys verdwijnt. De keuze om Eurostar als merknaam te behouden, ligt volgens de directie van Eurostar Group bij de grote naambekendheid van het merk bij de Europese consument, maar ook buiten Europa.

Ons onderzoek geeft aan dat bij de Belgen de spontane merkbekendheid van Thalys toch iets hoger ligt dan dat van Eurostar. De geholpen merkbekendheid is in België voor beiden even hoog. Het eindrapport van dit onderzoek helpt de NMBS om marketinginspanningen te evalueren, doelstellingen te formuleren naar volgend jaar en campagnes uit te denken. Dit zal de efficiëntie van de campagnes verhogen.



< Terug naar overzicht



keyboard_arrow_up
menu

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x