Marktonderzoek

BEGRIJP DE MARKT

Helder inzicht via Data

DataD zet consumentengedrag om in data via marktonderzoek. We beheersen alle hedendaagse onderzoekstechnieken zoals face-to-face of telefonische interviews, focusgroepen, schriftelijke vragenlijsten en online enquêtes. Zowel consumentenonderzoek als business-to-businessmarktonderzoek, kwalitatief als kwantitatief.

Maar we gaan verder dan data. Op basis van de onderzoeksresultaten leveren we een helder inzicht in de behoeften en het gedrag van consumenten of klanten in jouw markt. Dit inzicht vertalen we in actiegerichte aanbevelingen met het oog op vooropgestelde doelstellingen en duurzame groei.


Onderzoekstechnieken als bron voor Big Data:

  • Behoeftenonderzoek
  • Motivatieonderzoek
  • Klantentevredenheid
  • Merkenonderzoek
  • Positionering- en imago-onderzoek
  • Prijszetting
  • Big data-analyse
  • Employer branding-onderzoek
  • Concurrentieonderzoek
  • Overnameonderzoek
  • Bevolkingsbevraging

Starten met een marktonderzoek?

De CONSUMETER als terugkerende tool voor
laagdrempelig en kostenefficiënt marktonderzoek.

Waarom gokken als je feiten kunt hebben? Voeg jouw vraag toe aan de Consumeter!

Behoeftenonderzoek

DataD levert gedetailleerd inzicht in de klantenbehoeften, het gedrag van klanten en in klantensegmenten zodat je beter kan spelen op hun wensen.

Motivatieonderzoek

Wat drijft de (potentiële) klant tot aankoop van je producten of die van de concurrent? Wat is het achterliggende beslissingsproces? Via onderzoek leggen we de bewuste en onderbewuste drijfveren van de consument of klant bloot.

Klantentevredenheid

Hoe tevreden zijn je klanten? We brengen het gedetailleerd in kaart. Via actiegerichte maatregelen verhoog je de klantentevredenheid. Een noodzaak, want tevreden klanten spenderen meer, zijn trouwer én brengen nieuwe klanten aan.

Merkenonderzoek

Hoe bekend is je merk? Hoe ervaart je doelgroep jouw merk? Hoe scoort je merk ten opzichte van concurrenten? We brengen de top of mind, spontane en geholpen merkbekendheid in kaart.

Positionerings- en imago-onderzoek

Welke imago heeft je bedrijf? Welk beeld heeft de klant van je zaak? Is het imago van je bedrijf in lijn met de beoogde bedrijfsidentiteit? Een helder inzicht in het imago van een organisatie of merk zorgt ervoor dat iedere strategische beslissing raak is.

Prijszetting

We voeren een onderzoek naar wat je doelgroep duur of goedkoop vindt en bij welke prijs de klant voor een concurrent kiest. We brengen de prijsgevoeligheid (prijselasticiteit) en betalingsbereidheid (prijsacceptatie) in kaart.


Marktonderzoek voor bedrijven


Big data-analyse, datavalidatie en datamodellering

We analyseren Big Data via statistische analyses om patronen, correlaties, markttrends, klantvoorkeuren en andere nuttige informatie te achterhalen. Ook datavalidatie behoort tot de mogelijkheden. Dit voor zowel open data, als gesloten data waarover je beschikt (vb. uit ERP/CRM pakket). Op basis van de verkopen helpen we om klanten te segmenteren waarbij we ze indelen in groepen met uniforme klantenbehoeften. DataD maakt ook voorspellende datamodellen gebaseerd op regressie.

Employer Branding-onderzoek

Dit is een onderzoek bij huidige en potentiële werknemers. Wat maakt jou uniek en herkenbaar als werkgever? Hoe percipiëren huidige en potentiële werknemers je bedrijf? We brengen de perceptie in kaart inzake verloning, opleidingsmogelijkheden, werksfeer, duurzaamheid, doorgroeimogelijkheden enzovoort.
Via jaarlijks onderzoek volgen we de aantrekkelijkheid van je bedrijf op de arbeidsmarkt op de voet. De EVP (Employer Value Proposition) wordt afgetoetst bij huidige en potentiële werknemers.

Concurrentieonderzoek

Voer onderzoek naar wie de concurrenten zijn en hoe je je van hen kan onderscheiden. We brengen de marketingmix van concurrenten gedetailleerd in kaart en analyseren hoe sterk je bedrijf verschilt van concurrenten.

Overnameonderzoek

Koop geen kat in een zak. Wil je een bedrijf overnemen, laat dan eerst een commerciële due diligence uitvoeren (letterlijk: gepaste zorgvuldigheid nagaan). Dit levert inzicht in de klanten- en productportfolio, merkbekendheid, imago van het bedrijf, klantentevredenheid, associaties met de naam, product- en prijsstrategie.

Bevolkingsbevraging

Weet je wat er leeft in je gemeente of stad? Via een bevraging van de inwoners brengen we het gedetailleerd in beeld. Zo kan je jouw beleidsplannen afstemmen op de noden van de burger.  


NOOD AAN EEN NAUWKEURIG MARKTONDERZOEK?

Stel je vraag aan onze experts. Wij onderzoeken, rapporteren en analyseren om jouw vraag perfect te beantwoorden.

Contacteer ons


Bekijk onze realisaties

keyboard_arrow_up
menu

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x