Het is een klassieker, maar het werkt nog altijd. Meten is weten! Marktonderzoek is nog steeds één van de beste manieren om te weten te komen hoe je jouw business kan boosten. De Consumeter peilt elk kwartaal naar meningen, opinies en (aankoop)gedrag bij een panel van 1.500 Belgen, representatief voor de volwassen Belgische bevolking (18-74 jaar). Deze keer stelden we de Belg vragen over de intentie om een woning of wagen aan te kopen. Lees hieronder de resultaten.
Er wordt wel eens smalend over gedaan, maar de Belg zou nog steeds een baksteen in de maag hebben. Dat betekent dat Belgen de aankoop van een huis, appartement of andere vorm van vastgoed om in te wonen als goede investering zien en dus – liefst zo snel mogelijk – een eigen stekje willen kopen. Maar is dit nog altijd wel zo?
Nog zo’n hebbeding is een eigen vervoermiddel. Maar is er nog altijd grote interesse in het bezitten van een auto? Nu deelplatformen overal ingeburgerd raakten, zijn alternatieven makkelijk en budgetvriendelijk toegankelijk. Betekent dit een afname van het wagenbezit?
Vaak zijn grote investeringen rechtstreeks gelinkt aan welke wetgeving van toepassing is, of gevolgd zal moeten worden op korte termijn. De afschaffing van de woonbonus, premies op zonnepanelen en een premie bij aankoop van een elektrische auto zijn maar enkele van de veelbesproken maatregelen die voor particulieren een groot verschil kunnen maken.
Vanaf 1 januari 2025 zullen ook de regels rond schenkingen worden aangepast. Om geen erfbelasting te moeten betalen op geld of vastgoed dat je via een schenking verwerft, zal de schenker vanaf dan vijf jaar in leven moeten blijven in plaats van drie jaar nu. Kan of zal dit een verschuiving in aankoopintenties teweeg brengen? Economisten gaan ervan uit dat het vooruitzicht op een schenking de aankoop van een wagen of huis zou kunnen stimuleren. Maar nogmaals: is dit wel zo?
DataD, de onderzoekscel binnen CityD-WES, bevraagt elk kwartaal 1.500 Belgen tussen 18 en 74 jaar via de Consumeter. Door de grootte van het panel zijn de resultaten representatief voor de volwassen Belgische bevolking.
We vroegen de deelnemers aan het panel of ze binnen één jaar na de bevraging plannen om een auto aan te kopen of te huren via private lease. En welk soort auto zou dat dan zijn? Op dezelfde manier peilden we naar de aankoopintentie voor een huis, vakantiewoning, appartement of studio.
Auto
De Consumeter geeft aan dat slechts 5,5% van de Belgen van plan is een auto te kopen of te huren via private lease. 8,2% geeft als antwoord ‘waarschijnlijk wel’. 12,9% (een even groot aandeel als de eerste twee groepen) zegt ‘waarschijnlijk niet’ van plan te zijn een auto te kopen of te huren in het komende jaar.
Rekening houdend met een groep (6,2%) ‘ik weet het niet’, heeft meer dan twee derden van de Belgen (67,2%) geen plannen om in het komende jaar een auto te kopen of te huren via private lease.
Van de 205 respondenten zouden 108 respondenten (52,6%) een nieuwe wagen kopen; 22,3% zou opteren voor een occasie; 18,2% voor een bijna nieuwe wagen (nearly new car) en 7% zou huren via private lease.
38,5% zou kiezen voor een wagen op benzine; 27,5% voor een hybride wagen; 15,5% zou kiezen voor een elektrische wagen, net zoals 15,5% zou kiezen voor een wagen op diesel. De overige 2% zou een wagen op LPG opteren.
Woning
Op de vraag of de respondenten van plan zijn om een huis of vakantiewoning als hoofdverblijf of als tweede verblijf aan te kopen, antwoordt 2,1% de intentie hebben om een huis of vakantiewoning te kopen. 78,8% is niet van plan om een woning te kopen.
Wat opviel: 3% van de Walen zouden een huis of vakantiewoning kopen, terwijl maar 1,6% Vlamingen zijn die dit zouden doen. 4,5% van de Limburgers zou een huis of vakantiewoning kopen. 5% van de 25-34 jarigen zou een huis of vakantiewoning kopen.
Op de vraag of de respondenten van plan zijn om een appartement of studio als hoofdverblijf of als tweede verblijf aan te kopen, antwoordt slechts 1,7% van de Belgen die intentie te hebben. Dit is minder dan de aankoopintentie voor een huis of vakantiewoning. Vier op vijf Belgen (80,3%) is niet van plan om een appartement of studio te kopen.
Wat opviel: bijna 5% van de inwoners van Brussel zou een appartement of studio kopen.
We merken dat de aankoopintenties voor zowel een wagen als een huis, vakantiewoning, appartement en studio in 2024 erg laag zijn. Om beter zicht te krijgen of we hier van een trend mogen spreken, doken we in de cijfers van de afgelopen jaren. DataD stelt namelijk in elke kwartaalbevraging enkele zelfde vragen zodat de herhaalbevraging inzichten over lange termijn kan blootleggen. We namen de voorbije vijf jaar onder de loep en vergeleken de huidige cijfers met die sinds 2019.
Auto
We stellen vast dat over de tijd heen (2019-2024) steeds meer respondenten geen intentie hebben om een wagen aan te kopen. Die categorie steeg met 20%. Ook de andere antwoordmogelijkheden wijzigden in de lijn van het niet aankopen van een wagen. Respondenten konden op de vraag of ze een auto zouden aankopen antwoorden met ‘ja’, ‘waarschijnlijk wel’, ‘waarschijnlijk niet’ en ‘nee’. De sterkste daling zat bij de antwoordmogelijkheid ‘waarschijnlijk wel’ (10%). In april 2020 is er een knik waarbij zowel ‘ja’, ‘waarschijnlijk wel’ en ‘waarschijnlijk niet’ sterk dalen. De volgende jaren herstelt zich dit en blijft het ongeveer constant. Vanaf 2023 beginnen deze categorieën opnieuw te dalen.
Bij het type wagen (nieuw, tweedehands,…) zijn er geen significante verschillen. Bij de voorkeur bij het type brandstof dan weer wel. De keuze voor een wagen op benzine daalt bijna 15%, met een knik in april 2020 die zich in juli 2020 meteen herstelt. Ook in april 2022 daalt deze keuze licht, maar in juli 2022 stijgt het opnieuw. Over het algemeen stellen we een dalende trend vast.
Hybride wagens worden steeds vaker gekozen. De percentages schommelen wat door de jaren heen, maar we merken uiteindelijk toch een stijging van bijna 10%.
Ook elektrische wagens worden bijna 10% meer gekozen dan in 2019. Er waren twee forse stijgingen in april 2020 en april 2022, maar deze werden teruggedraaid door dalingen in juli 2020 en juli 2022.
Dieselwagens worden steeds minder gekozen. Er zijn geen opmerkelijke knikken te vinden, wel een dalende trend die zorgt voor een daling van 5% over de tijd heen.
Woning
Ook de intentie om een huis, vakantiewoning, appartement of studio aan te kopen daalt door de jaren heen. Sinds 2019 geven respondenten steeds vaker aan geen plannen te hebben om in het komende jaar dit type vastgoed aan te kopen.
CityD-WES group verstrekt onafhankelijk advies aan organisaties, bedrijven en besturen en opereert vanuit twee merken CityD en DataD.
DataD is expert in marktonderzoek en marktstrategie. Met zowel kwalitatief als kwantitatief onderzoek gaan we verder dan data en leveren we heldere inzichten in marktsegmenten en in het gedrag van consumenten/klanten. Deze inzichten vertalen we in actiegericht advies. DataD maakt bedrijven en organisaties “marktgedreven”. We zorgen ervoor dat u uw klant, concurrent en omgeving beter leert kennen. Dat u uw producten of diensten perfect afstemt op de wensen van de markt. Dat u uw bestaande afzetmarkten verder uitbouwt en nieuwe markten aanboort. Kortom, DataD zet uw uitdagingen om in kansen.
CityD versterkt de lokale en regionale dynamiek op basis van gericht onderzoek, heldere visies, strategie en een uitvoerbaar maatregelenpakket. Met ons werk richten wij ons op Citymarketing en Centrummanagement, Handel en Horeca, Ruimtelijke Economie, Toerisme en Vrije Tijd, Vastgoed en Gebiedsontwikkeling. Ons ultieme doel is om jouw en onze omgeving aantrekkelijk te maken voor bewoners, bezoekers én bedrijven.
Geïnteresseerd in (markt)onderzoek en beleidsvorming? Meer informatie nodig over onderzoeksmethodieken, een haalbaarheidsonderzoek of de Consumeter? Wil je meer weten over DataD en de ondersteuning die we je kunnen bieden? Contacteer ons voor een vrijblijvende (digitale) afspraak!